Een influencer heeft invloed op een groep mensen. Wat deze persoon zegt wordt gehoord, wat deze persoon laat zien wordt bekeken. En wat deze persoon opdraagt aan volgers wordt uitgevoerd … tot op zekere hoogte. Kun je zelf als influencer geld verdienen? Jazeker, je moet wel eerst een publiek aan je weten te binden. En dat gaat niet vanzelf. Hoe je influencer wordt en wat de risico’s zijn lees je op deze pagina.

Wat is een influencer?

De term ‘influencer’ bestaat nog niet zo lang maar het fenomeen bestaat al duizenden jaren. Het is niet anders dan een persoon die invloed uitoefent op een groep mensen. Niet vanuit een officiële positie van autoriteit zoals een staatshoofd maar omdat ze een boodschap verkondigen die aanspreekt of op een andere wijze een zekere aantrekkingskracht hebben. Zo kun je profeten van vroeger als influencers beschouwen, ook de term ‘trendsetter’ vertoont veel overeenkomsten met de betekenis van influencer.

Het is lastig om een eenduidige definitie van influencer te bepalen, iedereen heeft een ander idee met de betekenis van het woord. Zo kun je Elon Musk, directeur van Tesla en Twitter ook binnen deze categorie plaatsen. Zijn berichten op social media zijn direct gekoppeld aan de waarde van zijn bedrijven. Ook heeft hij invloed op andere gebieden wat hem tot een influencer maakt. Wat zijn de voornaamste categorieën influencer?

  • Personen die reeds bekend zijn vanwege hun prestaties als acteur, muzikant of atleet.
  • Experts op een specifiek vakgebied.
  • Opvallende persoonlijkheden op social media.

Een combinatie van kenmerken komt ook vaak voor. Een (voormalig) atleet met een uitgesproken mening die deze mening op bijzondere wijze uitdraagt bijvoorbeeld. Andrew Tate is hier een voorbeeld van. Hij werd overigens eind 2022 opgepakt door de politie. Niet vanwege zijn uitspraken maar wel voor acties die gerelateerd zijn aan de meningen die hij uitdraagt.

Hoe word je een influencer?

Als je verlegen bent dan zul je niet snel een succesvolle influencer worden. Er zijn geen harde regels of strategieën om influencer te worden, zichtbaarheid is wel van belang. Dit betekent content maken via meerdere social media kanalen. Het presenteren van een karakter of uitgesproken mening is zeker een pre om te scoren.

Vaak betreft het personen die bepaalde eigenschappen van hun eigen karakter benadrukken. Kennis en autoriteit is voor sommige categorieën van belang, denk aan actieve gamers of ‘thought influencers’ met een mening die ze goed kunnen onderbouwen.

Hoe verdien je geld als influencer?

Een mening verkondigen levert nog niets op. Als je miljoenen volgers, likes, retweets en comments weet te verzamelen dan zullen social media platformen hiervoor de content creator compenseren. Er zijn daarnaast nog andere manieren om geld te verdienen als influencer zoals:

  1. Engagement: Dit is een verzamelnaam voor het aantal kijkers, reacties, doorverwijzingen en andere activiteit via social media kanalen.
  2. Advertenties: Voor, tussen en na content kunnen advertenties worden weergegeven of er worden gesponsorde berichten in de content opgenomen.
  3. Crowdfunding: Influencers kunnen gesponsord worden door fans via een platform als Patreon. Dit zorgt voor een basisinkomen wat meer vrijheid biedt voor de content creator.
  4. Merchandise: Met de verkoop van t-shirts en andere merchandise kunnen volgers een bijdrage leveren aan het inkomen van de influencer, daarnaast dient het als promotiemiddel.
  5. Tie ins: Influencers hebben een groot en/of doelgericht bereik wat bedrijven kunnen gebruiken om klanten aan te spreken.

Naast geld verdienen als influencer kun je ook inkomsten genereren door als bedrijf de samenwerking aan te gaan met populaire influencers. Merken kunnen contracten afsluiten met beroemdheden om producten te promoten of hun achterban naar deze bedrijven te sturen.

Online geld verdienen als influencer

Van ster tot verkoper

Een filmster die producten aanprijst is niets nieuws. Denk aan Arnold Schwarzenegger die energie drankjes verkoopt in Japan of George Clooney die espresso met hoofdletter “N” drinkt. Scarlett Johansson en Johnny Depp ruiken heerlijk dankzij bekende parfum merken of artiesten als Katy Perry krijgen zelfs hun eigen geurtje. Dit past binnen de brede term van influencer, online beroemdheden hebben echter een ander profiel en doelgroep.

Een pionier op het gebied van ‘ster’ influencers is Gwyneth Paltrow. Met haar merk ‘Goop’ bouwde ze als wellness guru een imperium op dat ondertussen honderden miljoenen waard is. Andere sterren kwamen met soortgelijke initiatieven met overigens wisselend succes. Jessica Alba was zeer succesvol met ‘Honest Beauty’, een lijn producten op basis van duurzame ingrediënten. Zangeres Rihanna scoorde met haar Fenty lijn cosmetica voor personen met een getinte huid. Affiniteit en overtuigingskracht zijn zeker van belang in (langdurig) succes als influencer.

Ook YouTube influencers proberen een graantje mee te pikken van hun invloed en bekendheid. Zo kwam vlogger Trisha Paytas met een lijn verzorgingsproducten waar ze verder geen betrokkenheid bij had. De producent plakte haar naam op potjes (goedkope) zalfjes en kon zo een veel hogere prijs vragen voor deze producten. PRIME is een energie drankje ‘bedacht door’ Logan Paul en KSI. Als hydratatie drankje is het niet revolutionair maar de namen achter deze producten zijn voldoende om de doelgroep te overtuigen.

Cult of personality

Mensen zijn geneigd om personen die zelfverzekerd zijn te vertrouwen. Overtuigingskracht is van groter belang dan toetsbare feiten. De eerder genoemde Elon Musk heeft een ‘cult of personality’ opgebouwd waarbij fans kritiek direct van de hand wijzen. De broers Logan spelen doelbewust in op haters door olie op het vuur te gooien met controversiële acties.

Met invloed komt ook verantwoordelijkheid om de hoek kijken, niet alle invloedrijke personen gaan hier verantwoord mee om. Dit kan diverse redenen hebben, financieel gewin maar ook zeker een opgeblazen ego en gebrek aan moderatie spelen hier een rol in.

Kun je geld verdienen als influencer?

Er wordt regelmatig denigrerend gesproken over influencers. Het zouden mensen zonder talent zijn die zichzelf opdringen aan het publiek zonder aantoonbare waarde of kwaliteit te vertegenwoordigen. Toch is dit niet helemaal terecht, om geld te verdienen als influencer moet je zeker hard werken. Het is de kunst van jezelf in de markt zetten als merk.

Het is een vorm van expressie die losgekoppeld is van traditioneel talent. Zo is Kim Kardashian geen filmster, geen zangeres of topsporter, toch behoort ze als influencer tot de grootste ‘sterren’ op aarde. Haar talent ligt in het trekken van aandacht en inspelen op de behoeften van haar doelgroep. Daarbij heeft ze inspiratie gehaald uit Paris Hilton, waar ze voorheen voor heeft gewerkt als personal assistant.

Geld verdienen als influencer is een stuk eenvoudiger als je met een gouden paplepel in je mond bent geboren. Social media platformen hebben echter het glazen plafond van nepotisme op spectaculaire wijze doorbroken. Voorheen onbekende personen zonder connecties kunnen een publiek aan zich binden, al gaat dit niet vanzelf. De influencer moet een persoonlijkheid hebben die aanspreekt, afstoot of beide tegelijkertijd. Bekijk hier andere manieren om geld te verdienen.